Znáte film s názvem „Kalamita“ s Bolkem Polívkou? V něm se zastaví vlak v horském terénu kvůli sněhové lavině a lidé ve vlaku zůstávají jistý čas uvízlí. Filmový děj je zde pochopitelně laděn tak, aby nešlo o tragédii, ale měl komický nádech, ovšem ve skutečnosti dokáže sníh natropit mnohem větší problémy. Někdy může dokonce vlak vykolejit. A právě v horách, kde padá obrovské množství sněhu, jsou zapotřebí sněhové frézy na železnici.
Domény horských tratí
Sníh se v horském zasněženém terénu odstraňuje z kolejí pomocí pluhu, umístěného vpředu na lokomotivě, anebo v případě, že je sněhový nános větší, sněhovou frézou. Lopatkové kolo výkonné frézy doslova vymetá před vlakem prostor tak, že vzniká úhledný tunel, kudy pak snadno mohou projet i další vlakové soupravy. Sněhové pluhy a frézy jsou spíše doménou horských tratí v Alpách, kde přece jen může nepadnout i několik metrů silná vrstva „zmrzlé vody“, ovšem není nikde psáno, že by nenašly uplatnění ani u nás, například na Šumavě, v Krkonoších či v Jizerských horách. A chcete-li tip na zajímavou horskou železniční trať, vydejte se z Tanvaldu směrem do Kořenova a Harrachova, budete si tu chvílemi připadat jako v zasněžené pohádce.